Wydział Elektryczny Politechniki Białostockiej prowadzi kierunek studiów I stopnia – elektrotechnika. Elektrotechnika to także szczególnie cenione studia dualne. Co ważne – ten kierunek można także studiować na studiach drugiego stopnia. O studiowaniu i wsparciu nauczycieli akademickich studentów elektrotechniki mówi dr inż. Sławomir Kwiećkowski, prodziekan ds. studenckich i kształcenia na Wydziale Elektrycznym Politechniki Białostockiej.
– Jeśli ktoś sobie nie najlepiej radzi z matematyką i potrzebuje jakichś dodatkowych zajęć z matematyki, to od tego roku na każdym semestrze mieliśmy zajęcia wyrównawcze – mówi dr inż. Sławomir Kwiećkowski, prodziekan ds. studenckich i kształcenia na Wydziale Elektrycznym Politechniki Białostockiej w rozmowie z cyklu „Dobry kierunek” z Jędrzejem Pogorzelskim z Radia Akadera.
Jaką wiedzę i umiejętności zdobywają studenci na tym kierunku?
Dr inż. Sławomir Kwiećkowski, prodziekan ds. studenckich i kształcenia Wydziału Elektrycznego: Jest to kierunek związany ogólnie rzecz biorąc, z prądem, czyli te wszystkie urządzenia, które Państwo mają dookoła siebie muszą być w jakiś sposób zasilone. I kierunek elektrotechnika w ogólności zajmuje się właśnie tymi zadaniami dostarczania państwu energii, ewentualnie użytkowania tej energii, bo mamy podzielone to na dwa działy. Mówimy o wytwarzaniu energii i dostarczeniu energii do odbiorcy. Oczywiście energia o odpowiednich parametrach, by odbiorca był zadowolony, ale również o tym, że w zakładach przemysłowych tą energię musimy przetworzyć i z tej energii uzyskać to co chcemy, czyli np. musimy napędzić odpowiednie maszyny czy linie technologiczne. Zajmujemy się energią od momentu wytworzenia, poprzez przesył aż do użytkowanie energii elektrycznej, kiedy mówimy o zakładach przemysłowych.
Oprócz matematyki jest też teoria obwodów. Wiele godzin jest poświęcone na ten przedmiot, czego uczą się studenci na tym przedmiocie?
To jest podstawowy przedmiot tego kierunku. Są to podstawowe problemy polegające na tym, by studenci nauczyli się rozwiązywać zadania, rozwiązywać takie problemy, w których mogli określić, w jaki sposób prąd przepływa. Badamy zjawiska, które mogą wystąpić przy przepływie energii elektrycznej czy przesyłu prądu elektrycznego w sieciach. To bardzo podstawowe ogólne wiadomości, które bazują na matematyce. Od tego roku mamy taki specjalny program Politechnicznej Sieci Via Carpatia i w ramach tego programu prowadzimy dla studentów zajęcia wyrównawcze z tych podstawowych przedmiotów, z którymi studenci mają dosyć często problemy. Jeśli ktoś sobie nie najlepiej radził z matematyką i potrzebuje jakichś dodatkowych zajęć z matematyki, to od tego roku na każdym semestrze mieliśmy zajęcia wyrównawcze, gdzie studenci mogli sobie tę wiedzę z matematyki uzupełnić. W kolejnym roku akademickim też będzie tak samo. Też będą zajęcia wyrównawcze z matematyki, zajęcia z fizyki, z takich podstawowych przedmiotów, które uznajemy za ważne, a z którymi studenci mają problemy. Naprawdę proszę się nie bać. Wiedzę z matematyki spokojnie sobie damy radę uzupełnić, potrzebna jest tylko chęć chodzenia na te zajęcia.
Jakie specjalności oferuje ten kierunek studiów?
Na początek, przez mniej więcej trzy semestry, mamy bardzo ogólną wiedzę przekazywaną studentom, a po trzecim semestrze wybierają sobie oni specjalności. Mamy dwie specjalności: energetyka i technika świetlna, która związana jest z tą częścią wytwarzania energii elektrycznej, przesyłania. I druga specjalność to jest automatyka przemysłowa i technika mikroprocesorowa, która znowu związana jest z wykorzystaniem energii.
Co oferują studia drugiego stopnia na tym kierunku?
W tej chwili jest tak, że swoją karierę zawodową wiążemy z pewnymi umiejętnościami i z pewnymi możliwościami. Ukończenie studiów drugiego stopnia na kierunku elektrotechnika daje możliwość uzyskania pełnych kwalifikacji budowlanych. Możemy mieć pełne uprawnienia projektowe, czyli jesteśmy taką osobą, która nie tylko może wykonać daną instalację, ale również będziemy mieli uprawnienia do projektu tej instalacji. Oczywiście ta wiedza jest poszerzona w stosunku do wiedzy ze studiów pierwszego stopnia. Praktycznie, większość studentów idzie na studia magisterskie po to, żeby mieć możliwość zdobycia pełnych uprawnień budowlanych. Oczywiście są osoby wybitne, naukowe, które rozwijają się i z tych osób dosyć często mamy również następnych nauczycieli akademickich, czyli osoby, które rozwijają się naukowo.
Zanim student zdecyduje się na studia drugiego stopnia, musi odbyć praktyki.
Mamy dosyć szeroką listę zakładów, którymi zawsze współpracujemy. Ostatnio w ogóle nie mamy z tym problemu, bo dosyć dużo studentów już pracuje w trakcie studiów i najczęściej jest to praca związana z ich kierunkiem. Praktyka na studiach ogólnoakademickich trwa 4 tygodnie i większość tych praktyk studenci zaliczają na Wydziale Elektrycznym na podstawie umów o pracę, które mają, ewentualnie umów zleceń, które związane są z kierunkiem studiów. Nie ma problemów. Jest taka bardzo fajna inicjatywa w Politechnice Białostockiej – Targi Praktyk i Staży. W marcu pojawia się wiele przedsiębiorstw i tutaj studenci też mogą zawrzeć odpowiednie umowy. Studenci idą i znajdują sobie ten zakład, który bardziej interesuje, bo każdy ma jakieś swoje upodobania, widzi siebie w przyszłości w jakimś konkretnym miejscu. I wtedy najczęściej jest tak, że dobrze, żeby ta praktyka była związana z tym, co sobie ten student planuje. Do tej pory nie ma problemów. Przy obronach prac dyplomowych, zwłaszcza studentów drugiego stopnia, widać że większość z nich ma jakąś pracę, jak nie stałą, to pracują w zawodzie na zlecenia.
Jeśli student pragnie poszerzyć swoje zainteresowania, rozwijać pasje, może liczyć na dołączenie do studenckiego koła naukowego?
Mamy siedem kół naukowych od zwykłych technik świetnych, takich bardzo oczywistych, bo możemy sobie oświetlać pewne rzeczy, patrzeć co się dzieje, po bardzo zaawansowane koła naukowe, które potrafią wykonać pojazdy mobilne, na przykład hulajnogi elektryczne. Także tutaj mamy Internet rzeczy. Kół naukowych mamy sporo, od takich typowo energetycznych po elektroniczne oprogramowanie.
Co oferują laboratoria na tym kierunku studiów?
Nastawiamy się, żeby nasi studenci ukończyli studia z pewną wiedzą praktyczną. Laboratoria i zajęcia praktyczne w naszym planie studiów stanowią ponad połowę wszystkich zajęć. Zajęć praktycznych jest naprawdę bardzo dużo. Mniej więcej mamy dwa i pół tysiąca godzin w ciągu siedmiu semestrów do wykonania. Z tego ponad 1250 godzin to są zajęcia praktyczne, czyli zajęcia, które odbywają się w laboratoriach, w pracowniach specjalistycznych, czy ewentualnie są to projekty. Na początku studenci poznają zjawiska, podstawowe rzeczy, czyli poznają mierniki, badają podstawowe zjawiska. Potem zaczyna być przekazywana coraz bardziej specjalistyczna wiedza, czyli sterowniki, oprogramowanie sterowników, sterowanie tymi sterownikami, maszyny elektryczne, napęd elektryczny. Tutaj te wszystkie rzeczy, które studenci mogą spotkać w praktyce, mogą przećwiczyć na modelach, ewentualnie w praktyce na laboratoriach.
Jak te umiejętności można wykorzystać w dalszej pracy? Gdzie studenci znajdują pracę po tych studiach?
Mamy bardzo szeroką gamę firm, które operują na naszym rynku – od małych firm lokalnych, które wykonują instalacje elektryczne do bardzo dużych firm, które zajmują się np. tworzeniem całych linii produkcyjnych czy automatyką takich linii produkcyjnych. Instalacja elektryczna w każdym budynku musi być, także na każdym etapie nowej inwestycji. A tych inwestycji u nas powstaje bardzo dużo. W tej chwili jesteśmy w momencie oszczędzania energii elektrycznej, czyli wykorzystania fotowoltaiki, czy technik wiatrowych do wytwarzania energii elektrycznej. Tutaj studenci z tym się zapoznają, także ta gama tej naszej wiedzy jest bardzo duża i studenci mogą również wykorzystywać w swojej praktyce na co dzień.
To komu pan doktor mógłby polecić ten kierunek studiów?
To trudne, bo dosyć często młodzież przychodząca do nas nie bardzo też do końca zna swoje zainteresowania i wie do końca, co by chciała w życiu robić. Dziś nie ma czegoś takiego, że będziemy robić określone rzeczy, które zaplanujemy sobie w wieku osiemnastu lat i do końca życia po studiach będziemy wykonywać to samo. Niestety świat tak szybko się zmienia, że być może nasze zainteresowania się zmienią. My tutaj gwarantujemy, że na pewno damy podstawy bardzo dobre elektrotechniczne i nauczymy studentów korzystać z tej wiedzy. Czyli będą mogli sobie dalej się szkolić, ale na pewno tę bazę i chęć uczenia się studenci od nas dostaną.
Świat idzie do przodu. Czy program studiów również się zmienia wraz z nowymi technologiami?
Z planami studiów jest tak, że mniej więcej po jednym cyklu, czyli po czterech latach, bo tyle trwa cykl studiów, to po każdym takim cyklu przeglądamy nasze plany studiów, patrzymy co się dzieje, pytamy studentów, którzy skończyli dany kierunek, pytamy przedsiębiorców, którzy od nas otrzymują naszych absolwentów, co trzeba uzupełnić, co trzeba poszerzyć, ewentualnie z czego można było zrezygnować. I takie zmiany planu studiów cyklicznie dokonujemy, patrząc przede wszystkim na zmieniający się rynek pracy.
Czy elektrotechnika to dobry kierunek studiów?
To jest kierunek, który da pracę w przyszłości. Nic w tej chwili nie odbywa się bez udziału prądu elektrycznego. Dostarczanie energii i przetwarzanie energii zawsze będzie potrzebne i bez tego nie poradzimy sobie w życiu.
Z dr. inż. Sławomirem Kwiećkowskim rozmawiał Jędrzej Pogorzelski, Radio Akadera.
Tekst opracował Jerzy Doroszkiewicz
„Dobry Kierunek” to cykliczna audycja emitowana na antenie Radia Akadera. Przybliża ofertę edukacyjną Politechniki Białostockiej, kierunki studiów oraz perspektywy zawodowe absolwentów. Wszystko po to, by ułatwić młodym ludziom, szczególnie maturzystom, wybór dalszej ścieżki kształcenia.
Odcinka z udziałem wykładowcy oraz studenta Politechniki Białostockiej można wysłuchać w serwisie mixcloud