// tylko V12 // tylko V13 i nowsze
Zaznacz stronę

Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej rozpoczął maraton konkursów gamingowych! Tuż przed BialJamem, czyli Białostockim Konkursem Tworzenia Gier Komputerowych rozstrzygnął hackathon, w którym rywalizowali uczniowie szkół podstawowych i średnich do 18. roku życia.

Finał Ogólnopolskiego Konkursu Pisania Gier Komputerowych Dżemik odbył się 28 maja 2024 r. Wzięli w nim udział młodzi programiści, którzy pomyślnie przeszli eliminacje. Do pierwszego etapu konkursu zgłosiło się 49 drużyn, jedno- lub dwuosobowych, natomiast w finale swoje prace konkursowe zaprezentowało 15 teamów programistów. Jury oceniało uczestników w trzech kategorii wiekowych: Junior, Kadet oraz Senior. Drużyny mogły być jednoosobowe lub dwuosobowe. Ważne było nawiązanie do hasła przewodniego tegorocznego Dżemiku, którym była liczba 35, nawiązująca do jubileuszu 35-lecia Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej.

Gry młodych programistów powstawały najczęściej w programie Scratch.

Lubię ten program. Łatwo się w nim tworzy gry. Zrobiłem ich już kilka. Na konkurs napisałem grę „35 królików”, które trzeba jak najszybciej złapać – mówił Bartosz Jóźwiak, 12-latek z Białegostoku.

Julia Bajena, uczennica 7 klasy, na potrzeby Dżemika wymyśliła i napisała grę pt. „Projekt 35”.

Zaprojektowałam grę logiczną z grafiką w stylu retro. Celem gry jest dodawanie. Gracz musi w niej odnaleźć kilka liczb, które po dodaniu dają wynik 35. Lubię programować gry, ale nie jestem jeszcze pewna, czy zostanę w przyszłości programistką – mówiła Julia.

Zgłoszone do Dżemika gry testowali i oceniali studenci ze studenckiego koła naukowego Vector, działającego na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej.

Dżemik pozwala zorientować się, jak liczna jest grupa młodzieży, która interesuje się tworzeniem gier. Tu z rozmysłem używam terminu tworzenie, a nie programowanie, bo warto zaznaczyć, że stworzenie gry komputerowej to znacznie więcej niż programowanie. Potrzebna jest kreatywność, pomysł na wciągającą fabułę, fajne wyzwania na kolejnych poziomach, ładna oprawa graficzna, a nawet muzyczna. Programowanie jest jedną z cegiełek tworzenia gry, natomiast korzystając z takich programów jak Scratch, można sobie ten etap znacznie ułatwić. Podczas Dżemiku mieliśmy okazję poznać kilka prawdziwych młodych talentów w gamingu. Chętnie zobaczymy się z nimi za kilka lat na organizowanym przez moje koło BialJamie, czy nawet na studiach na Wydziale Informatyki – mówił Paweł Jakimiuk, członek jury tegorocznego Dżemika i koła naukowego Vector.

Serdecznie gratulujemy zwycięzcom! Cieszymy się, iż tak wielu młodych ludzi pasjonuje się informatyką.

Oto lista zespołów nagrodzonych w konkursie Dżemik 2024:

W kategorii Junior:

  • Miejsce pierwsze – Michał Górczyński z Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Matki Bożej Miłosierdzia w Białymstoku – za grę pod tytułem „35 tajemniczych pokoi”
  • Miejsce drugie – Drużyna „Wróbelki” czyli Michał Wróblewski i Krzysztof Wróblewski ze Szkoły podstawowej imienia Św. Jana De La Salle – za grę pod tytułem „Kolonizacja Neutrona 35”
  • Miejsce trzecie – Drużyna „Papier i Plastik” czyli Jakub Tankiewicz i Mikołaj Waliś ze Szkoły katolickiej im. Matki Bożej Miłosierdzia w Białymstoku oraz Szkoły Podstawowej im. św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku – za grę pod tytułem „Fox35”
  • Wyróżnienie – Bartosz Kujawa ze Szkoły Podstawowej nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi im. Świętej Jadwigi Królowej Polski w Białymstoku – za grę pod tytułem „35 ciekawostek o WIPB”
  • Wyróżnienie – Drużyna „Siódemka” czyli Bartosz Jóźwiak ze Szkoły Podstawowej nr 7, im. Hugona Kołłątaja w Białymstoku – za grę pod tytułem „35 Królików”
  • Wyróżnienie – Drużyna „Sebastian” czyli Sebastian Janiuk ze Szkoły Podstawowej nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im Kornela Makuszyńskiego w Białymstoku – za grę pod tytułem „Number Battle”
  • Wyróżnienie – Drużyna „misja2” czyli Adam Kołdys i Aleksandra Kołdys ze Szkoły Podstawowej Sióstr Misjonarek Świętej Rodziny – za grę pod tytułem „Drones”

W kategorii Kadet:

  • Miejsce pierwsze – Drużyna „Koderska Kampania” czyli Miłosz Tylenda i Igor Wilk ze Szkoła Podstawowa nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im gen. bryg. pil. Witolda Urbanowicz w Suwałkach – za grę pod tytułem „Gdzie jest 5?”
  • Miejsce drugie – Kacper Ryszkiewicz z Prywatnej Szkoły Podstawowej nr 8 im. M. Konopnickiej – za grę pod tytułem „Let Me Out”
  • Miejsce trzecie – Julia Bajena ze Szkoły Podstawowej nr 53 w Białystoku – za grę pod tytułem „Projekt 35”
  • Wyróżnienie – Drużyna „Darkness” czyli Daniel Kalitka ze Szkoły Podstawowej nr 13 z Oddziałami Integracyjnymi im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Lesznie – za grę pod tytułem „Mathematical Mayhem”

W kategorii Senior:

  • Miejsce pierwsze – Drużyna „iHaNi” czyli Piotr Kossakowski i Gabriel Romaniuk z Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej – za grę pod tytułem „Cathematics”
  • Miejsce drugie – Drużyna „R&B” czyli Ryszard Konopko i Michał Jan Buczyński z Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej – za grę pod tytułem „PB Defense, czyli Walka z Kolosem”
  • Miejsce trzecie – Drużyna „GameReal Studios” czyli Dawid Krzysztof Żukiewicz i Dominik Grycel z Zespołu Szkół Zawodowych im. Elizy Orzeszkowej – za grę pod tytułem „Projekt 35”
  • Wyróżnienie – Drużyna „Unisound” czyli Bartosz Cyrynowski i Bartosz Lubosz Kuć z Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej – za grę pod tytułem „Strefa 35”

Więcej informacji na stronie: wi.pb.edu.pl/dzemik

(mr)