Zaznacz stronę

„Leniwa ósemka” – tablica do ćwiczeń sensorycznych dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową wykorzystująca taki kształt powstała na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockie. To kolejne urządzenie do rehabilitacji zaprojektowane przez Studenckie Koło Naukowe Orthos.

Tablica do ćwiczeń sensorycznych dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową poprawia koordynację wzrokowo – ruchową. Dzięki niej dzieci lepiej piszą, samodzielnie jedzą czy ubierają się. Tablica stymuluje różne partie mięśni wokół kręgosłupa. Wspomaga też ćwiczenia oddechowe.

Rehabilitacja mięśni rąk

Tablica do ćwiczeń sensorycznych dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową wykorzystuje tzw. „leniwą ósemkę” czyli drewniany tor ćwiczeń w kształcie leżącej ósemki.

– Tablica pomaga w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością ruchową kończyn górnych – opowiada Kacper Snarski, student studiów magisterskich na kierunku inżynieria medyczna na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej, ze Studenckiego Koła Naukowego Orthos – Jest wyposażona w różne rodzaje gałek. W razie potrzeby można je łatwo wymienić, nawet przy użyciu jednej ręki i ćwiczyć inne partie mięśni.

Poprawa koordynacji

Pomysł zbudowania praktycznej tablicy do rehabilitacji dzieci wziął się z obserwacji populacji. Coraz więcej rodzin wychowuje nie do końca sprawne motorycznie dzieci, a wykorzystanie takiego urządzenia nie wymaga udziału specjalisty.

– Wiele dzieci ma problemy z koordynacją wzrokowo – ruchową – mówi dr n. med. inż. Jolanta Grażyna Zuzda z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, wspierająca młodych innowatorów wiedzą z zakresu medycyny. –  Kiedy dziecko ma problem z koordynacją ruchowo – wzrokową, to gorzej pisze, ma problem z wykonywaniem podstawowych czynności, jak ubieranie się, czy jedzenie. Dlatego skonstruowaliśmy tablicę sensoryczną wspólnie ze studentami z Koła Naukowego Orthos z  Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej. Dzięki niej dziecko łączy to co widzi oko, z tym co wykonuje ręka.

Różnorodne ćwiczenia

Tablica do ćwiczeń sensorycznych może być używana w pozycji wiszącej, stojącej i leżącej w zależności od zaplanowanych ćwiczeń.

– Mogą to być ćwiczenia mięśni kręgosłupa i miednicy oraz mięśni stabilizujących – wyjaśnia dr Jolanta Grażyna Zuzda. – Dzięki temu dzieci ćwiczą również właściwą postawę. Ćwiczenia oddechowe dodatkowo poprawiają pracę układu krążeniowo-oddechowego. Tablica stymuluje też pracę dłoni, więc kształtujemy również motorykę i wpływamy na układ ośrodkowo – nerwowy.

Udostępnianie ćwiczeń z kodem QR

Na tablicy do ćwiczeń sensorycznych umieszczone są kody QR, które odsyłają do ogólnie dostępnych filmów prezentujących jak można jej używać.

Studenckie Koło Naukowe Orthos

Studenckie Koło Naukowe Orthos z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej ma już w swoim dorobku inne innowacyjne urządzenia do rehabilitacji ludzi i zwierząt. Są autorami takich projektów, jak dostawka do wózka inwalidzkiego HERMES, kamizelka uciskowa do terapii sensorycznej dla dzieci z autyzmem, ortoza dla osoby z niepełnosprawnością ręki oraz tablica sensoryczna. Podążając za nowinkami technicznymi w dziedzinie ortopedii i protetyki, członkowie Koła systematycznie uczestniczą w krajowych i zagranicznych wyprawach naukowo-dydaktycznych, targach sprzętu medycznego.

Inż. Kacper Snarski jest studentem studiów magisterskich na nowym kierunku – inżynieria medyczna na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Opiekunem Koła i współautorem prototypu jest dr inż. Piotr Prochor.

Więcej: Strona Koła Naukowego Orthos

Sprawdź też: Kamizelko-ściskarka przeznaczona do terapii sensorycznej dzieci z autyzmem

Wózek dla psa z paraliżem tylnych kończyn

(pi)