// tylko V12 // tylko V13 i nowsze
Zaznacz stronę

 Już po raz ósmy Politechnika Białostocka gościła młodych mistrzów w rozwiązywaniu łamigłówek matematycznych. 24 maja 2024 r. rozstrzygnęliśmy konkurs „Internetowa Liga Łamigłówkowa” ogłoszony przez Centrum Popularyzacji Matematyki SIGNUM, działające przy Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej.

Finałowe zmagania wytypowały zwycięzców trwającej prawie pół roku rywalizacji online, w której należało się wykazać sprawnością w rozwiązywaniu łamigłówek matematycznych. Uczestniczyło w nich 27 uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z całej Polski: Białegostoku, Koźmina Wielkopolskiego, Gostynia, Pogórza, Krotoszyna, Poznania, Psar, Śremu, Jarocina, Ełku i Ostrołęki.

Sprawdź: Lista finalistów „Internetowej Ligi Łamigłówkowej”

Mateusz Sturgulewski na finał Internetowej Ligi Łamigłówkowej przyjechał z Pogórza koło Gdyni, gdzie chodzi do klasy szóstej w Szkole Podstawowej im. kontradmirała Xawerego Czernickiego.

– Startuję w różnych konkursach matematycznych: Kangurku, Alfiku Matematycznym. Matematykę lubię i dość łatwo mi ona przychodzi. Najbardziej lubię algebrę, a także wszelkiego rodzaju łamigłówki. W przyszłości chciałbym połączyć matematykę z informatyką, bo wiem, że w programowaniu ona bardzo się przydaje – mówił w przerwie między kolejnymi etapami konkursu.

Antoni Timofiejuk to szóstoklasista z Białegostoku. W środy po południu, po zajęciach w szkole, zasiada do komputera i bierze udział w zdalnych zajęciach Kółka Logicznego-Myślenia, które prowadzi Centrum Popularyzacji Matematyki Signum.

– O konkursie powiedziała nam Pani, z którą mam zajęcia online. Pomyślałem, że czemu nie, lubię rozwiązywać łamigłówki. Czasem nad ich rozwiązaniem trzeba pomyśleć naprawdę długo zanim wpadnie się na rozwiązanie. Takie są najlepsze – mówił Antoni.

Piotra Dudę ze Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Pyszącej, w okolicy Poznania do udziału w Internetowej Lidze Łamigłówkowej także zachęciła nauczycielka.

– Interesuję się matematyką, więc wchodzenie na internetową platformę i rozwiązywanie umieszczonych tam zadań było fajną rozrywką. A potem dowiedziałem się, że przeszedłem do finału. Stąd mój przyjazd do Białegostoku – wyjaśnił Piotr. – Myślę, że do rozwiązywania łamigłówek przydaje się świeże myślenie, ale też duża koncentracja. Mój sposób na łamigłówki to uważne czytanie. W każdym słowie zagadki szukam liczb, które będę mógł policzyć i podać rozwiązanie. Przydaje się też logiczne myślenie, które można połączyć z regułami matematycznymi i twierdzeniami – dodał uczeń z Pyszącej.

Pytania, które w finale konkursu Internetowej Lidze Łamigłówkowej rozwiązywali uczniowie układali matematycy z Politechniki Białostockiej. W tej niełatwej pracy wspierali ich zaprzyjaźnieni nauczyciele. Pani Alicja Gawrońska na co dzień uczy matematyki w szkole podstawowej w Koźminie Wielkopolskim. Należy też do Wielkopolskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki.

– Z ogromną przyjemnością współpracuję z dydaktykami z Centrum Popularyzacji Matematyki Signum. Znamy się i wspieramy od lat. Najczęściej zdalnie, choćby przy okazji zajęć w ramach Kółka Logicznego-Myślenia. Tym bardziej cieszę się, że przy okazji finału Internetowej Lidze Łamigłówkowej możemy spotkać się osobiście, również z uczniami, z którymi poznałam się online – cieszy się Pani Alicja.

– Uwielbiam Łamigłówki. Czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak bardzo nas one rozwijają. Chętnie wprowadzam je na lekcjach matematyki, a uczniowie je uwielbiają. Dzieci chcą je rozwiązywać, prześcigają się w pomysłach, dyskutują różne rozwiązania. Łamigłówki można zresztą rozwiązywać w każdym wieku, bo są wspaniałym ćwiczeniem i treningiem dla naszego mózgu. Pomagają rozwijać przeróżne umiejętności. Często nie wymagają stosowania wzorów, a raczej logiki, która przydaje się nie tylko w matematyce. Na przykład: ile razy można od metra odciąć 25 centymetrów? Dzieci najczęściej się tu wkręcają i od razu zanurzają w obliczeniach… a tu wystarczy logicznie zauważyć, że po odcięciu pierwszego odcinka, już nie mamy 1 metra – mówiła Alicja Gawrońska.

Koordynatorką tegorocznej edycji konkursu Internetowa Liga Łamigłówkowa jest mgr inż. Katarzyna Topolewicz, wykładowca na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej oraz działaczka Centrum Popularyzacji Matematyki SIGNUM.

– Internetowa Liga Łamigłówkowa to konkurs dla wytrwałych. Trzeba podkreślić, że zadania dla jej uczestników publikowaliśmy już od listopada 2023 roku! W piku zainteresowania łamigłówki rozwiązywało z nami prawie 90 osób z całej Polski. Opublikowaliśmy online w sumie 25 zadań. Natomiast w finale należało rozwiązać kilkanaście zróżnicowanych zadań, głównie tekstowych, ale były też uzupełnianki, grafy. Stawka była bardzo wyrównana. W grupie uczniów szkół ponadpodstawowych o miejscu na podium zdecydowała różnica 1 punktu. W grupie uczestników ze szkół podstawowych musieliśmy zastosować kryterium czasowe, które zdecydowało o przyznaniu drugiego i trzeciego miejsca. Wszystkim uczestnikom serdecznie gratuluję. To młodzi mistrzowie łamigłówek! – mówiła mgr inż. Katarzyna Topolewicz.

Lista laureatów 8. edycji konkursu Internetowa Liga Łamigłówkowa:

Kategoria „szkoły podstawowe”:

  1. Mikołaj Kulpa (Szkoła Podstawowa Nr 9 im. 42 Pułku Piechoty w Białymstoku)
  2. Tobiasz Pieniężny (Szkoła Podstawowa nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Koźminie Wielkopolskim)
  3. Blanka Kuzia (Szkoła Podstawowa nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Koźminie Wielkopolskim)

Kategoria „szkoły ponadpodstawowe”:

  1. Michał Buczyński (Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Białostockiej)
  2. Robert Wojtkowiak (Liceum Ogólnokształcące Nr 1 w Jarocinie)
  3. Julia Blacha (Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Białostockiej)

(mr)