„Tato wyszedł po mleko” to hasło piątej edycji Międzyszkolnego Konkursu Gier Komputerowych „Invent Your Game 2023” organizowanego przez Zespół Szkół Elektrycznych w Białymstoku. Najlepszą grę stworzył Igor Stepaniuk, uczeń klasy czwartej Technikum Elektrycznego. Stworzona przez niego gra, utrzymana w konwencji horroru, była najlepsza z 14 zgłoszonych prac. Konkurs odbył się pod patronatem Rektor Politechniki Białostockiej.
Biorący udział w konkursie „Invent Your Game 2023” uczniowie projektując grę mogli samodzielnie decydować o doborze stylu, technologii i koncepcji wykonania gry. Każda gra musiała spełniać podstawowe wymagania przedstawione w regulaminie i wiązać się tematycznie z hasłem konkursu. W tym roku wybrano „Tato wyszedł po mleko”.
– Temat konkursu „Tato wyszedł po mleko” idealnie wpasował się w motyw horroru, jaki chciałem zrobić. Hasło myślę jest kontrowersyjne, ale to dobry temat do stworzenia gry – mówi Igor Stepaniuk. – Korzystałem z silnika Unity. Projektowanie gry samemu nie jest przyjemne, bo cała praca spoczywa na jednej osobie.
Do piątej edycji konkursu uczniowie zgłosili 14 prac o różnym stopniu zaawansowania.
– Na konkurs wpłynęło 14 bardzo różnych prac, ale każda z nich była na bardzo wysokim poziomie – mówi Norbert Toruński, nauczyciel z Zespołu Szkół Elektrycznych w Białymstoku, jeden z organizatorów konkursu. – Były gry platformowe, ale też 2D i 3D. Zwycięska gra może nie jest nowatorska, ale wpisuje się w obecne trendy. Dotyczy takiego jakby horroru, gdzie chodzimy po „Elektryku” i goni nas postać. Nie może nas jednak złapać ze względy na wykonywane czynności. Nikomu jeszcze nie udało się przejść do końca tej gry. Konkurs ten tak naprawdę pozwala rozwinąć uczniom skrzydła, pokazuje również w jaki sposób podchodzić do tematu projektowania gier, korzystania z różnego rodzaju silników gier komputerowych. Daje to uczniom pole do popisu, w szczególności jeśli chodzi o programowanie, ale też i korzystanie z różnego rodzaju oprogramowania. W tegorocznych grach konkursowych widać duży wpływ obecnych trendów tworzenia gier komputerowych, zaczynając od platformówek i gier 2D, kończąc na grach 3D. Tegoroczne gry na pewno spełniają oczekiwania osób, które w nie zagrały. Liczba uczestników wskazuje na coraz większą popularność tego konkursu.Poziom tworzonych gier rok do roku wzrasta, popularność tego rodzaju rozrywki przez uczniów i młodzież jest coraz większa i dodaje uczestnikom konkursu większej motywacji do tworzenia coraz to lepszych produktów.
Konkurs co roku odbywa się pod patronatem Rektora Politechniki Białostockiej. Uczelnia ze szkołą współpracują od wielu lat.
– Dla Politechniki Białostockiej ważny jest nie tylko sam konkurs – mówi prof. Mirosław Świercz, Prorektor ds. Rozwoju uczelni. – Dla Politechniki Białostockiej ważny jest Zespół Szkół Elektrycznych, z którym współpracujemy praktycznie od początku powstania naszych instytucji edukacyjnych. Powiedziałbym, że współpraca z Zespołem Szkół Elektrycznych w Białymstoku jest takim wzorcowym modelem współpracy uczelni ze szkołą ponadpodstawową. Objęcie patronatem tego konkursu było czynnością podjętą przez uczelnię bez żadnego wahania. Zespół Szkół Elektrycznych zasila Politechnikę Białostocką w bardzo dobrych kandydatów, przede wszystkim na dwa wydziały, tj. Wydział Elektryczny i Wydział Informatyki.
Laureaci trzech pierwszych miejsc oprócz nagród rzeczowych otrzymali także nagrody finansowe. Za pierwsze miejsce było to 1000 złotych.
I miejsce:
Igor Stepaniuk (4GP TE)
II miejsce:
Adam Burzyński, Karol Krahel (3H TE)
III miejsce:
Kacper Oldziejewski (3H TE)
Nagroda za grafikę:
Kacper Soroka (2K TE)
Nagroda za fabułę:
Norbert Karalus (3H TE)
Wyróżnienie gry planszowe:
Paweł Kajdewicz (1H TE)
Kamil Czyżewski (1AD TE)
Piotr Kropiwnicki (1K TE)
Dyplomy za udział:
Adrian Nowacki (1GL TE)
Krzysztof Antonowski (1K TE)
Małyszko Mateusz (2H TE)
Michał Gawryluk (1GL TE)
Wojciech Gawryluk (1E TE)
Szymon Litwinowicz, Bartosz Gacuta (1K TE)
Konkurs odbył się pod patronatem Rektor Politechniki Białostockiej.
(jd)