// tylko V12 // tylko V13 i nowsze
Zaznacz stronę

Dobrze zaprojektowana przyszłość? To studia, które wyposażają w praktyczne umiejętności i kompleksową wiedzę, którą można wykorzystać z zawodową korzyścią. O tym, jak wyglądają studia na kierunku architektura wnętrz, począwszy od egzaminu wstępnego, po perspektywy pracy – rozmawiamy z dr inż. arch. Małgorzatą Bartnicką, Kierownikiem Pracowni Architektury Wnętrz na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej.

Jakie są cechy dobrze zaprojektowanego wnętrza?

– Dobrze zaprojektowane wnętrze stanowi przestrzeń, w której każdy czuje się dobrze, swobodnie. Jeżeli mamy na myśli wnętrze mieszkalne, to najprościej mówiąc, powinno być ono skrojone na miarę właściciela.

Jakie czynniki przy projektowaniu wnętrz są istotne? Na przykład odpowiednia ilość światła?

– Tak, to bez wątpienia ma znaczenie, choć niestety nie mamy wpływu na ilość światła naturalnego, ponieważ dyktuje je usytuowanie budynku. Możemy jednak decydować o świetle sztucznym, które jest bardzo ważne, jak również o doborze kolorystyki i materiałów.

W jaki sposób studenci zdobywają wiedzę o tym, jak projektować wnętrza?

– To jest przede wszystkim rozmowa. Studenci proponują jakieś rozwiązania, które są podstawą do dyskusji. Omawiamy słabe i dobre strony projektu, szukając przy tym właściwego uzasadnienia, ponieważ zależy nam, by młodzi ludzi kierowali się pewnym tokiem rozumowania. Chcemy, by wiedzieli na co zwracać uwagę i jakich wyborów dokonywać.

 Jakie są najważniejsze przedmioty, z jakimi muszą zmierzyć się studenci na architekturze wnętrz?

– Jeżeli chodzi o rozwój w kierunku projektowania, to studenci uczą się przedmiotów takich jak: projektowanie wnętrz, projektowanie form użytkowych, czy projektowanie graficzne. Stawiamy na zdobywanie umiejętności w praktyce, ale mamy też sporo przedmiotów, które stanowią pewne uzupełnienie, począwszy od rysunku, malarstwa, rzeźby, po naukę programów komputerowych – niezbędnych w przyszłej pracy projektanta.

Czym wyróżnia się kierunek na tle podobnych kierunków w Polsce?

– Nasi studenci zdobywają naprawdę solidną dawkę wiedzy technicznej i co kluczowe – otrzymują tytuł inżyniera po czterech latach nauki. Uczęszczają na zajęcia z geometrii wykreślnej, konstrukcji czy budownictwa. Oczywiście mają też wykłady z zakresu sztuki i historii architektury, oświetlenia, czy teorii barwy. Przekazujemy im wiedzę teoretyczną, ale tym, co liczy się najbardziej, są umiejętności praktyczne, dlatego niezwykle istotne są przedmioty projektowe, w tym projektowanie form użytkowych, gdzie studenci muszą zrealizować model swojego projektu w skali 1:1.

Jakie predyspozycje i znajomość jakich przedmiotów jest mile widziana u kandydata na studia?

– Przyszły student powinien umieć rysować, ale przede wszystkim powinien potrafić przedstawić swój pomysł za pomocą rysunku. Liczy się wyobraźnia przestrzenna. Dla zobrazowania podam przykład – rozmawiamy z naszym inwestorem, który nie bardzo rozumie, co do niego mówimy. Najprostszym sposobem, by mu przekazać, co mamy na myśli, jest po prostu szybkie narysowanie naszej koncepcji. Jeśli chodzi zaś o wiedzę stricte teoretyczną, to na pewno przydaje się matematyka. Na studiach mamy do czynienia z geometrią wykreślną, są konstrukcje budowlane, a także oświetlenie – wszędzie tam niezbędne są pewne wyliczenia. Mile widziane są oczywiście zainteresowania, na przykład sztuką. Młody człowiek powinien mieć ogólne rozeznanie w obszarze designu, sztuki. Powinien wiedzieć, co się dzieje u nas Białymstoku, w Polsce i na świecie.

Czy wszyscy, którzy chcą studiować architekturę wnętrz muszą zdać egzamin wstępny z rysunku?

– Tak, egzamin z rysunku, a właściwe dwa egzaminy, są konieczne. Zdaję sobie sprawę, że to może budzić pewne obawy, ale atmosfera u nas jest dość swobodna. Procedura wygląda w ten sposób, że studenci są wpuszczani na podstawie dowodu osobistego, dostają arkusz brystolu, siadają w okręgach stworzonych z krzeseł, przyjeżdża komisja, która odczytuje temat, a studenci zaczynają rysować. Czy łatwo się dostać na studia? Kwestia tego, ile jest chętnych na jedno miejsce, czyli jak duża jest pula wolnych miejsc. Oceniając prace zwracamy uwagę na umiejętności rysowania, swobodę prowadzenia kreski, wyobraźnię, umiejętność odwzorowania tego, co się widzi.

Na czym dokładnie polegają zadania podczas egzaminu z rysunku?

 Pierwszy rysunek egzaminacyjny polega na odwzorowaniu i przekształceniu przestrzeni. Zazwyczaj należy narysować przedmiot, który się widzi, na przykład postawione w sali krzesło, a następnie należy uzupełnić ten rysunek np. poprzez dodanie drugiego krzesła w określonej pozycji, którą trzeba sobie wówczas wyobrazić. To jest jeden egzamin. Natomiast na drugim egzaminie, na ogół jest jakiś temat projektowy, ale w znaczeniu kreatywności. Dla przykładu – narysuj swój pokój z pozycji myszy. Zwykle są to dość luźne tematy, które pozwalają nam sprawdzić wyobraźnię przyszłego studenta.

Czy zawód wymaga od projektanta wnętrz śledzenia aktualnie panujących trendów w branży? Te co roku się zmieniają…

– Na pewno są trendy w kolorystyce, bo faktycznie widać, jakie kolory w tym roku są modne. To szczególnie widać, gdy pewna grupa osób zaczyna projektować dokładnie w tej samej tonacji. Warto śledzić kwestie wykończeniowe, czyli popularne materiały, jak również oferty z zakresu wzornictwa, mebli czy innych dodatków, które można zastosować we wnętrzu.

Czy studenci mają możliwość zaprezentowania swoich projektów szerszemu gronu?

– Po zajęciach organizowane są wystawy w przestrzeni naszego budynku. Korytarz przy hali na parterze należy właśnie do wnętrz. Każdy z prowadzących po zakończeniu zajęć wywiesza najciekawsze projekty tak, żeby zarówno inni studenci mogli je obejrzeć, jak również osoby spoza uczelni. Na nasz wydział może przyjść każdy, jesteśmy otwarci. Zapraszamy na Wydział Architektury.

Jak wyglądają praktyki zawodowe na studiach?

– Architektura wnętrz to praktyczny kierunek. Nasi studenci odbywają semestralną praktykę, co jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla obu stron. Kiedyś praktyki ograniczały się tylko do dwóch tygodni, co powodowało, że niewiele firm, czy pracowni przyjmowało studentów. Nie wiedzieli tak naprawdę, czego student może się w tak krótkim czasie nauczyć. Teraz zaś, można mu dawać jakieś poważniejsze zadania. Wiemy, że to sprawdza się, a studenci są bardzo zadowoleni, ponieważ nawiązali wiele kontaktów, szczególnie wśród różnych wykonawców, sprzedawców. Istotne jest również to, że mają za sobą pierwsze doświadczenia w rozmowach z klientami. Ogromną wartością praktyk jest także to, że młodzi ludzi uczestniczą w całym procesie projektowym, poczynając od inwentaryzacji obiektu, po propozycję ciekawych rozwiązań, czy wreszcie – wizualizację.

 Czy istnieje możliwość kontynuacji edukacji na studiach magisterskich?

– Oczywiście, na II. stopień studiów zapraszamy wszystkich absolwentów architektury wnętrz, jak również absolwentów kierunku: architektura. Ci studenci mają mają drzwi otwarte do studiów magisterskich, ponieważ otrzymali u nas tytuł inżyniera. Absolwenci uczelni, których studia nie mają charakteru technicznego, jak na przykład ASP, nie mogą być więc zaliczeni w poczet naszych studentów.

 Jak wyglądają studia magisterskie?

– Na II. stopniu nie ma specjalizacji, ale rozwijane są dalej umiejętności z zakresu projektowania wnętrz. Dochodzą jeszcze kwestie projektowania wnętrz w obiektach objętych ochroną konserwatorską, jak również wystawiennictwo.

Gdzie najczęściej znajdują pracę absolwenci tego kierunku?

 – Nasi byli studenci pracują w biurach projektowych architektów, gdzie uzupełniają ich wiedzę z zakresu projektowania wnętrz. Znajdują zatrudnienie w biurach specjalizujących się projektowaniem wnętrz, jak również mogą założyć własną działalność gospodarczą.  Tak naprawdę świetnie odnajdą się w każdej pracy, która wymaga kreatywności i umiejętności plastycznych.

Komu można polecić ten kierunek studiów?

– Rekomendujemy ten kierunek młodym ludziom o dużej wyobraźni, którzy wykazują chęć tworzenia czegoś nowego. To jest bardzo dobry kierunek studiów, który daje mnóstwo możliwości.

Dziękuję za rozmowę.

Z  dr inż. arch. Małgorzatą Bartnicką rozmawiał Jędrzej Pogorzelski w Radiu Akadera

Tekst opracowała Magdalena Grzęda-Zajkowska

„Dobry Kierunek” to cykliczna audycja emitowana na antenie Radia Akadera. Przybliża ofertę edukacyjną Politechniki Białostockiej, kierunki studiów oraz perspektywy zawodowe absolwentów. Wszystko po to, by ułatwić młodym ludziom, szczególnie maturzystom, wybór dalszej ścieżki kształcenia. 

Odcinka z udziałem wykładowcy oraz studenta Politechniki Białostockiej można wysłuchać w serwisie mixcloud

Studentka kierunku architektura wnętrz zajęła I miejsce i zdobyła Nagrodę Publiczności w konkursie na projekt strefy coworkingowej w Bibliotece Politechniki Białostockiej: