// tylko V12 // tylko V13 i nowsze
Zaznacz stronę
Za nami finał etapu regionalnego II edycji konkursu „NAUKOLATEK – Nastoletni Naukowiec”. 24 maja 2024 r. wybrane zespoły uczniowskie z woj. podlaskiego zaprezentowały przed komisją w Centrum Nowoczesnego Kształcenia swoje mini projekty badawcze. Poziom był niezwykle wysoki, a pomysły młodych naukowców niezwykle inspirujące, ale jedynie 5 drużyn otrzymało szasnę na udział w ostatnim etapie, w którym będą walczyć ze zwycięzcami zmagań konkursowych w woj. lubelskim i rzeszowskim.

– 24 zespoły młodych naukowców ze szkół ponadpodstawowych zaprezentują swoje różnorodne pomysły, projekty i idee na rozwiązania techniczne. Są one bardzo zróżnicowane, Komisja będzie miała pełne ręce roboty, ponieważ z tych kilkudziesięciu świetnych projektów trzeba wybrać 5 najlepszych, które wezmą udział w eliminacjach międzywojewódzkich – mówiła przed rozpoczęciem prezentacji uczniowskich dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB, Rektor Politechniki Białostockiej.

I rzeczywiście, komisja miała twardy orzech do zgryzienia, ponieważ uczniowie przedstawili naprawdę wyjątkowe realizacje, począwszy od ekologicznej szkoły, badania silnika zbudowanego z klocków LEGO, po rozwiązania robotyczne i architektoniczne, kończąc na przystani dla ptaków. Wiele projektów dotyczyło innowacji w zakresie zrównoważonego rozwoju, spora część z nich skupiała się na narzędziach, czy procesach, które wspierały szkoły i ich uczniów w procesie edukacji. Wszystkie z nich miały na pewno społeczny i niezwykle praktyczny charakter, co koresponduje znakomicie z ideą konkursu popularyzującego naukę wśród młodych pokoleń.

– Konkurs „NAUKOLATEK” to jest okazja, abyśmy mogli młodych ludzi zachęcić do uprawiania nauki. Młodzież interesuje się zarówno ekologią, jak i informatyką. Są też bardzo interesujące projekty dotyczące sztucznej inteligencji. Mam więc nadzieję, że dzięki tym początkowym, można powiedzieć próbom, zainspirujemy uczniów, by na poważnie zajęli się nauką i rozpoczęli studia na naszej uczelni, a potem być może zostali naszymi kolegami i pracowali razem z nami – przekonywał prof. dr hab. inż. Marek Krętowski, Prorektor ds. Nauki Politechniki Białostockiej.

Bioniczny model dłoni jako narzędzie wykorzystywane w edukacji. Sztuczna Inteligencja służąca do wykrywania zwierząt. Urządzenie pomagające osobom z niepełnosprawnościami rozpoznawać emocje. Robot wspierający naukę uczniów. System udogodnień w transporcie kolejowym. To właśnie te pomysły zdobyły uznanie w oczach komisji, która oceniała prace zespołów uczniowskich w finale etapu regionalnego w Politechnice Białostockiej. Tegoroczni laureaci reprezentują szkoły ponadpodstawowe z Białegostoku. Dwa projekty realizowali uczniowie z tej samej szkoły – z Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 im. kpt. Wł. Wysockiego w Białymstoku.

Lista laureatów finału etapu regionalnego II edycji konkursu „NAUKOLATEK – Nastoletni Naukowiec”:

  • Projekt: Badanie Efektywności Sztucznej Inteligencji / Zespół Szkół Elektrycznych im. prof. Janusza Groszkowskiego w Białymstoku
    Uczniowie: Korneliusz Tryzna, Gabriel Jarocki, Szymon Litwinowicz
    Nauczyciel: Rafał Michałowski
    Opiekun z PB: dr inż. Michał Ostaszewski
  • Projekt: Badanie wpływu urządzenia rozpoznającego emocje na jakość komunikacji osób niewidomych i niedowidzących / Technikum Programistyczne INFOTECH
    Uczniowie: Jan Kropiwnicki, Izabela Wasilczuk, Jacek Druć
    Nauczyciel: Karol Przybyszewski
    Opiekun z PB: dr inż. Paweł Tadejko
  • Projekt: Model bioniczny dłoni człowieka / Zespół Szkół Zawodowych nr 2 im. kpt. Wł. Wysockiego w Białymstoku
    Uczniowie: Mateusz Naumowicz, Piotr Klepacki, Gaspar Amadeusz Frejlich
    Nauczyciel: Robert Zabielski
    Opiekun z PB: dr inż. Roman Trochimczuk
  • Projekt: Projekt Robota 6-osiowego do nauki robotyki /  Zespół Szkół Zawodowych nr 2 im. kpt. Wł. Wysockiego w Białymstoku
    Uczniowie: Dominik Pawelski, Sebastian Niedźwiedź, Miłosz Prokopowicz
    Nauczyciel: Robert Zabielski
    Opiekun z PB: dr inż. Adam Wolniakowski
  • Projekt: Opracowanie modelu systemu sterowania ruchem kolejowym  / Zespół Szkół Technicznych w Białymstoku
    Uczniowie: Maciej Antoni Mączyński, Aleksander Olszewski Piotr Huk
    Nauczyciel: Michał Oleksy
    Opiekun z PB: dr inż. Marian Gilewski

Emocji w podlaskim finale nie brakowało. A co o swoich projektach mówią uczniowie?

– Koncepcja naszego projektu zrodziła się we wrześniu, kiedy to zastanawialiśmy się nad szczepieniami lisów i innych zwierząt leśnych. Uznaliśmy, że to, co jest teraz, jest dość niebezpieczne, mało efektywne i dość kosztowne. Pomyśleliśmy, że da się to zrobić lepiej – wyjaśniał Korneliusz Tryzna z Zespołu Szkół Elektrycznych w Białymstoku, jeden z laureatów finału regionalnego. Jego wypowiedź uzupełniał kolega z zespołu, Gabriel Jarocki. – Zbudowaliśmy wyrzutnię wykorzystując sztuczną inteligencję – mówił uczeń o projekcie, którego celem było pozyskanie informacji na temat wydajności, szybkości reakcji oraz dokładności wykrywania obiektów przez AI. Młodzi naukowcy zbudowali robota, którego zadaniem było dostarczenie paczuszki, np. z lekami lub szczepionką za pomocą skonstruowanej przez nich wyrzutni. Ich projekt nosił nazwę „Badanie Efektywności Sztucznej Inteligencji”. W skład zwycięskiego zespołu weszli: Korneliusz Tryzna, Gabriel Jarocki, Szymon Litwinowicz. Uczniowie pracowali pod okiem nauczyciela – Rafała Michałowskiego. Opiekunem z PB był dr inż. Michał Ostaszewski

Kolejny zespół, który zawalczy w wielkim finale konkursu skupił się na problemach osób z niepełnosprawnościami.

– Stworzyliśmy program, a później urządzenie, które wykrywało emocje na podstawie wyrazu twarzy u rozmówcy. Urządzenie miało być wykorzystane przez osobę niewidomą – mówił Jan Kropiwnicki z Technikum Programistycznego INFOTECH, który był współtwórcą projektu „Badanie wpływu urządzenia rozpoznającego emocje na jakość komunikacji osób niewidomych i niedowidzących”. Warto dodać, że młodzi innowatorzy podczas realizacji swojej idei przeprowadzili badania w Polskim Związku Niewidomych. Ekipa, która pracowała nad projektem pod okiem nauczyciela – Karola Przybyszewskiego to: Jan Kropiwnicki, Izabela Wasilczuk oraz Jacek Druć. Opiekunem z PB był dr inż. Paweł Tadejko.

Zupełnie inna tematyka interesowała uczniów z ZSZ nr 2 w Białymstoku, którzy skonstruowali „Model bioniczny dłoni człowieka”. W skład teamu młodych naukowców weszli: Mateusz Naumowicz, Piotr Klepacki, Gaspar Amadeusz Frejlich. Nauczyciel: Robert Zabielski. Opiekun z PB: dr inż. Roman Trochimczuk.

– Prezentujemy model na wzór dłoni człowieka, który jest sterowany przez mikrokontroler Arduino. Ręka została stworzona w celach naukowych, aby kształcić młodsze klasy w szkole – wyjaśniał cel projektu Piotr Karpacki. Jego szkole dopisało w tym roku szczęście, ponieważ aż dwa projekty z ZSZ nr 2 będą reprezentować nasze województwo w etapie międzywojewódzkim.

Projekt „Robota 6-osiowego do nauki robotyki” to dzieło uczniów Dominika Pawelskiego, Sebastiana Niedźwiedzia i Miłosza Prokopowicza z ZSZ nr 2, którzy przy wsparciu nauczyciela Roberta Zabielskiego oraz opiekuna z PB dr. inż. Adama Wolniakowskiego – opracowali wszechstronnego robota, zdolnego do wykonywania różnorodnych zadań, w tym manipulacji obiektami. Istotną częścią projektu było opracowanie systemu sterowania, umożliwiającego precyzyjną kontrolę każdej osi urządzenia.

Last but not least – „Opracowanie modelu systemu sterowania ruchem kolejowym” to projekt, który również zakwalifikował się do ostatniego etapu konkursu. Jego autorami są uczniowie z Zespołu Szkół Technicznych w Białymstoku: Maciej Antoni Mączyński, Aleksander Olszewski i Piotr Huk. Nauczyciel: Michał Oleksy. Opiekun z PB: dr inż. Marian Gilewski.

– Opracowaliśmy system modelu sterowania ruchem kolejowym. Projekt polegał na tym, by zobrazować sterowanie w prowadzeniu ruchu pociągów na stacji i zaprezentować układ wszystkich semaforów – mówił Maciej Mączyński, jeden z twórców koncepcji z zakresu transportu publicznego, dodając, że ich pomysł może pomóc w przyswojeniu nauki przez uczniów, którzy poznają pracę dyżurnego ruchu, a także tajniki sterowania ruchem pociągów.

Gratulujemy uczniom genialnych pomysłów. Dziękujemy szkołom za wspieranie kreatywnych drużyn w realizacji koncepcji konkursowych. Wielkie brawa dla nauczycieli ze szkół oraz opiekunów z Politechniki Białostockiej za czuwanie nad realizacją mini projektów badawczych! Wyrazy wdzięczności należą się również Komisji Konkursowej, która dołożyła wszelkich starań, by wyróżnić najlepsze projekty nastoletnich naukowców, a łatwo naprawdę nie było!

Komisję oceniającą projekty w finale etapu regionalnego konkursu „NAUKOLATEK – Nastoletni Naukowiec” współtworzyli:

  • prof. dr hab. inż. Sławomir Bakier
  • dr hab. inż. arch. Bartosz Czarnecki, prof. PB
  • dr hab. Katarzyna Czerewacz-Filipowicz, prof. PB
  • prof. dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk
  • prof. dr hab. inż. Katarzyna Ignatowicz
  • prof. dr hab. inż. Krzysztof Jan Kurzydłowski
  • dr hab. Agnieszka Malinowska, prof. PB
  • prof. dr hab. inż. Jolanta Pauk
  • prof. dr hab. Jarosław Perszko
  • dr hab. inż. Andrzej Ruszewski, prof. PB

Finał międzywojewódzki konkursu odbędzie się 3 czerwca w Politechnice Rzeszowskiej. Zaprezentuje się po 5 zespołów z woj. podlaskiego oraz lubelskiego i rzeszowskiego, które będą walczyć o wygraną i atrakcyjne nagrody. Tylko 6 projektów ma szansę na laury.

W komisji konkursowej zasiądą Prorektorzy z każdej z Politechnik wchodzących w skład Politechnicznej Sieci VIA CARPATIA. Politechnikę Białostocką będę reprezentować:

  • dr hab. inż. Mirosław Świercz, prof. PB, Prorektor ds. Rozwoju Politechniki Białostockiej
  • prof. dr hab. inż. Marek Krętowski, Prorektor ds. Nauki Politechniki Białostockiej
  • dr hab. inż. Jarosław Szusta, prof. PB, Prorektor ds. Studenckich Politechniki Białostockiej.

Trzymamy kciuki za uczniów z uczniów z Białegostoku.

Przypominamy, że wystartowała III edycja konkursu „NAUKOLATEK – Nastoletni Naukowiec”. Do 21 czerwca 2024 r. czekamy na zgłoszenia! Więcej na stronie – zobacz! 

Zapraszamy do obejrzenia relacji z przebiegu finału etapu regionalnego II edycji konkursu, który odbył się 24 maja 2024 r. w Centrum Nowoczesnego Kształcenia: