// tylko V12 // tylko V13 i nowsze
Zaznacz stronę

Zespół studentów ze Studenckiego Koła Naukowego Konstruktor z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej chce wygrać międzynarodowy konkurs mostów stalowych BRICO 2024 w Estonii. Konstrukcja z cieniutkich rurek musi wytrzymać ciężar jednej tony!

Studenci ze Studenckiego Koła Naukowego Konstruktor z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej musieli sami zaprojektować i nadzorować wykonanie mostu odpowiadającego wymogom regulaminu międzynarodowego konkursu mostów stalowych BRICO 2024 w Tallinie, w stolicy Estonii.

Wszystko zaczęło się w marcu tego roku, kiedy dr hab. inż. Mirosław Broniewicz, prof. PB z Katedry Konstrukcji Budowlanych i Mechaniki Budowli na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej, a zarazem opiekun młodych konstruktorów podpowiedział im zgłoszenie się do konkursu.

W tym roku młodzi konstruktorzy z Europy mają do zaprojektowania most o rozpiętości 5 metrów i maksymalnej wysokości 200 cm. Konstrukcja musi przenieść bez szwanku obciążenie co najmniej 750 kg i dodatkowych 250 kg przy jak najmniejszym przemieszczeniu.

– Musieliśmy zaprojektować i wykonać jak najlżejszy most, ale też spełniający założone warunki wytrzymałości konstrukcji – opowiada Krzysztof Słoma, student VII semestru na kierunku konstrukcje budowlane i inżynierskie na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej. – Sprawdziliśmy kilkanaście modeli różnych wariantów całego mostu oraz poszczególnych jego elementów tj. łuków, stężeń czy nawet samej kratownicy – wszystko po to, by wybrać jeden model, ten najbardziej optymalny. Nie dalibyśmy rady tego wszystkiego zrobić bez naszego opiekuna wyjazdu mgr. inż. Michała Dzuna. To on, nadzorował cały proces projektowania, pomagał nam, sprawdzał nasze modele i podpowiadał rozwiązania technologiczne, jakie warto zastosować w naszym moście.

Ale to nie wszystko. Jedną z konkurencji BRICO 2024 w Tallinie jest składanie konstrukcji na czas.

– Od kilku dni po kilka godzin w hali „INNO – EKO – TECH” na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej trenujemy montaż mostu – wyjaśnia Słoma. W ekipie jest czworo studentów działających w Studenckim Kole Naukowym Konstruktor: Dominika Siłkowska, Emilia Sołowiej, Gabriela Sielawa i sam Krzysztof Słoma.

Chcą złożyć cały most w maksymalnie 20-25 minut. Wcześniej jednak musieli sami wybrać kształt konstrukcji.

– Przy projektowaniu założyliśmy konstrukcję łukową, która w najlepszy sposób dystrybuuje naprężenia oraz siły, które zostaną wytworzone przez zadane obciążenie  – wyjaśnia Słoma. – Nasz most składa się z profili kwadratowych 14 na 14 mm o grubości ścianki 0,8 mm. Profile są dość cienkie, bo zależało nam na uzyskaniu jak najlżejszej konstrukcji. Dodatkowo wykonaliśmy stężenia, bo nas nasz most musi być również bardzo sztywny.

Studenci wykorzystali na stężenia okrągłe rury o średnicy 15 mm ze ściankami o grubości 1 mm, Krzyżulce i słupki kratownic są wykonane z rur o średnicy 10 mm, również o grubości ścianki 1 mm.

Działanie w studenckim kole naukowym to nie tylko prace inżynierskie, ale też umiejętność nawiązania kontaktów z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Studenci Politechniki Białostockiej od lat mają wsparcie z firmy Metal-Fach z Sokółki, która pomogła w wykonaniu i prefabrykacji konkursowego mostu. Młodszym kolegom w kontaktach z przedsiębiorstwem z Sokółki pomógł mgr inż. Piotr Wysocki, absolwent Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku i kilkuletni przewodniczący Studenckiego Koła Naukowego Konstruktor.

– Przez cały tydzień od rana do popołudnia jeździliśmy do Sokółki i razem z dwoma profesjonalistami z firmy spawaliśmy tę konstrukcję – opowiada Słoma. – Zawsze mogliśmy liczyć na ich pomoc, podpowiedź, ponieważ proces projektowania różni się trochę od procesu wykonawstwa i nawet w naszym projekcie, na podstawie wykonywania kolejnych elementów konstrukcji, doszliśmy do zmiany pewnych rozwiązań, na przykład połączeń, czy stężeń.

Drugą firmą wspierającą młodych konstruktorów jest Promostal, która wsparła Studenckie Koło Naukowe Konstruktor w opłaceniu kosztów transportu elementów pięciometrowego mostu do Tallina.

– Kiedy byliśmy w sytuacji podbramkowej prof. Broniewicz skontaktował się z firmą Promostal, która udzieliła zgody na wsparcie naszego wyjazdu i współfinansowanie kosztów jakie musieliśmy ponieść na transport do Estonii – cieszy się Słoma.

Ze studentami w podróż do stolicy Estonii wyruszy mgr inż. Michał Dzun. Opiekunami naukowymi koła są dr hab. inż. Barbara Sadowska-Buraczewska oraz dr hab. inż. Mirosław Broniewicz, prof. PB – wszyscy są pracownikami Katedry Konstrukcji Budowlanych i Mechaniki Budowli na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej.

Przypomnijmy, że przed pandemią, w 2019 roku studenci Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Białostockiej zostali zwycięzcami międzynarodowego konkursu mostów stalowych BRICO 2019 w Estonii. Z Tallina przywieźli złoty i srebrny medal. We wcześniejszych latach studenci SKN Konstruktor także zajmowali miejsca na podium: w 2017 roku byli pierwsi, w 2018 zakończyli konkurs na miejscu trzecim.

(jd)