// tylko V12 // tylko V13 i nowsze
Zaznacz stronę

Zespół Cerber Motorsport, konstruktorzy, budowniczowie i kierowcy bolidu CMS-08, 27 sierpnia rozpoczną rywalizację w zawodach Formula Student Poland 2023 na Autodromie Słomczyn. Niedawno wygrali Formula Student Romania 2023.

Zbudowany przez studentów z Wydziału Mechanicznego, Wydziału Elektrycznego i Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej bolid CMS-08 już szósty raz zakończył z sukcesem dyscyplinę Endurance. A to oznacza, że szybko i sprawnie nie tylko przejechał 22 kilometry po sześciu profesjonalnych torach, ale też, że jego stan techniczny po trasie nie wzbudził zastrzeżeń surowych komisji technicznych. Nic dziwnego, że bez problemu wygrali całe zawody.

– Jechaliśmy tam już jako faworyci, ale mimo wszystko dopiero tor weryfikuje efekt przygotowań i udało nam się zwyciężyć we wszystkich konkurencjach oprócz jednej – wspomina Kacper Stasiewicz, student IV roku automatyki i robotyki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Białostockiej, a także jeden z kierowców bolidu. – We wszystkich konkurencjach dynamicznych nie pozostawiliśmy tak naprawdę żadnego pola naszym przeciwnikom. Jesteśmy zadowoleni z tego jak spisywał się nasz bolid CMS-08. To szóste przejechane Endurance co jest naprawdę nie lada wyczynem

Zawody Formula Student Romania były organizowane po raz pierwszy. Studenci z białostockiej uczelni mogą być wręcz wzorem dla konstruktorów i organizatorów Formula Student z innych państw.

– Jako doświadczony zespół staraliśmy się pomagać organizatorom, poopowiadaliśmy jak to jest na zawodach między innymi w Niemczech czy w Austrii – wspomina Kacper Stasiewicz. – Organizatorzy słuchali naszych uwag, więc ostatecznie cała organizacja była zadowalająca. Pomagaliśmy też innym zespołom, bo spotkaliśmy tam wiele drużyn, które zaczynają swoją przygodę w Formula Student albo są po dłuższej przerwie. Byliśmy trochę takim starszym bratem na tych zawodach.

Przypomnijmy, że każde zawody Formula Student składają się z konkurencji statycznych i dynamicznych.

– Zawody zaczęły się klasycznie, czyli od inspekcji technicznej – wyjaśnia Kacper Stasiewicz. – Była to już nasza szósta inspekcja bolidu CMS-08, więc raczej podeszliśmy do tego na spokojnie, nie mieliśmy żadnych problemów z tym żeby zebrać wszystkie naklejki, które potwierdzają, że auto jest gotowe do wyścigu.

Zespół Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej od startów w 2022 roku pilnie udoskonalał bolid CMS-08. Więcej pracy włożyli też w konkurencję Engineering Design, gdzie sędziowie z branży motoryzacyjnej oceniają projekt auta i umiejętności inżynierskie studentów.

– Na przygotowanie do tej konkurencji poświęciliśmy przed wyjazdem do Rumunii więcej czasu – przyznaje Kacper Stasiewicz. – Zauważyliśmy znaczącą poprawę, lepiej nam się prezentowało nasz bolid ponieważ przygotowaliśmy więcej materiałów. Sędziowie byli pod wrażeniem naszego auta docenili i projekt, i przygotowane materiały. To daje dobre prognostyki przed najbliższymi zawodami w Polsce.

Zespół Cerber Mortorsport kładzie też ogromny nacisk na konkurencje dynamiczne. W końcu ich bolid przejechał już po kilku torach najprawdziwszej Formuły 1.

– Rozpoczęliśmy od konkurencji przyspieszenia, osiągając czas jakiego oczekiwaliśmy – wspomina Kacper Stasiewicz. – Warunki były dobre, jeździliśmy po naprawdę przyczepnym asfalcie.  W konkurencji  Skid Pad, czyli potocznie w kręceniu ósemek były problemy z przyczepnością. Niestety parking na którym jeździliśmy nie był pokryty asfaltem, jak mamy na przykład to tutaj na Torze Białystok.

Co ważne, w zespole Cerber Motorsport jest aż czterech kierowców, którzy jeżdżą bolidem na zawodach. W konkurencji Autocross jeździli wymiennie – Julian Rząca, student mechaniki i budowy maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej, doświadczony członek zespołu i Piotr Cywoniuk, także student Wydziału Mechanicznego, który dołączył do ekipy potrafiącej w pełni wykorzystać możliwości bolidu na torze. Za kierownicą bolidu zasiada też sam Kacper Stasiewicz.

– Czwartym kierowcą który odpowiada za konkurencję Acceleration i i Skid Pad i jeździ razem ze mną jest Filip Pietruczuk, student drugiego roku Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej – mówi Stasiewicz. – Z jego postępów również jesteśmy zadowoleni. To jeden z młodszych kierowców w naszym zespole, ale radzi sobie doskonale ze stresem i stałą presją więc myślę, że podjęliśmy dobre wybory. Zdecydowaliśmy się na połączenie młodości z doświadczeniem!

Piotr Cywoniuk, jeden z czterech kierowców, jest już doświadczoną osobą w zespole – odpowiada za zawieszenie auta.  Studenci przyznają, że zwycięstwa przynoszą im sporą satysfakcję.

– Odpowiadam za konkurencję Acceleration i mam z nią dużo dobrych wspomnień – przyznaje Kacper Stasiewicz. – W poprzednim sezonie udało się parę razy stanąć na podium po moich przejazdach.  Jako członka zespołu Cerber Motorsport oczywiście najbardziej cieszą dojechane Endurance, ponieważ jest to konkurencja najbardziej wymagająca i na to pracuje cały zespół przez cały rok!

To ostatnia konkurencja każdych zawodów Formula Student, a start w niej jest uzależniony od wyniku, jakie auto uzyskało w konkurencji Autocross. Endurance to wyścig długodystansowy na około 22 kilometry, ze zmianą kierowcy w połowie dystansu.

– Zmiana musi być dość dynamiczna, szybka, ponieważ mamy limitowany czas – wyjaśnia Stasiewicz. – Jeżeli go przekroczymy, to ten czas zostanie doliczony do pełnego czasu wyścigu. Podczas jazdy musimy uważać na pachołki, na wyjazdy poza tory i również zwracać uwagę na to, w jaki sposób spisuje się nasze auto, kontrolować temperaturę i wszystkie inne parametry, które świadczą o tym czy z naszym autem jest wszystko w porządku.

Kiedy auto przejedzie pełny dystans trafia do strefy, w której nie można w bolid ingerować.

– Wówczas auto jest sprawdzane przez sędziów, czy nie wystąpiły żadne wycieki, czy nic się nie odkręciło, poluzowało, pękło i tak dalej – wyjaśnia Stasiewicz. – Gdy to zostanie zweryfikowane przejeżdżamy na tak zwaną stację paliw, gdzie nasze auto jest ponownie dotankowane i mierzone jest zużycie paliwa na odcinku Endurance. To konkurencja Efficience, w której punkty są przyznawane za to jaki mamy stosunek zużytego paliwa do uzyskanego czasu.

Studenci z Politechniki Białostockiej podczas testów i samych zawodów non stop monitorują parametry swojego bolidu.

– Mamy zdalny dostęp do wszelkich parametrów naszego pojazdu, również umieszczamy w bolidzie data logger, który po przejazdach czy to na testach, czy na zawodach przeglądamy i szukamy tam niepokojących nas miejsc- mówi Kacper Stasiewicz.

Już za chwilę Cerber Motorsport będzie reprezentował Politechnikę Białostocką na pierwszych zawodach Formula Student Poland 2023 na Autodromie Słomczyn. Spośród dwunastu zespołów startujących w zawodach, aż dziewięć z nich reprezentuje Polskę, a pozostałe trzy przybędą do Słomczyna z Francji, Ukrainy i z Bangladeszu.

– Spodziewamy się dużo większej rywalizacji, ponieważ polska Formula Student stoi całkiem dobrze na arenie międzynarodowej – mówi Stasiewicz. – Będą nasi koledzy z Rzeszowa, z Gdańska, więc spodziewamy się naprawdę zaciętej rywalizacji. Jedziemy oczywiście z myślą o najwyższym podium!

Studenci z Politechniki Białostockiej testują bolid CMS-08 na Torze Białystok.

– Walidujemy pakiet aerodynamiczny i ustawiamy końcowo pod zawody zawieszenie bolidu – dodaje Szymon Wasilewski, student trzeciego roku automatyki i robotyki na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. – Na podstawie odczuć kierowców oraz odczytów parametrów z naszych czujników staramy się ustawić zawieszenie tak, aby było ono jak najlepiej dostosowane do warunków panujących na torze w Słomczynie, żebyśmy byli jak najlepiej przygotowani do zbliżających się zawodów.

– Auto jest przetestowane jak żadne inne do tej pory – przyznaje Kacper Stasiewicz. – Jesteśmy go bardzo pewni i jesteśmy pewni zespołu.

Każdy student z zespołu Cerber Motorsport ma szansę wyjechać na zawody Formula Student.

– Kadra, która jedzie z nami teraz na zawody w Polsce będzie odrobinę poszerzona – dodaje Kacper Stasiewicz. – Staramy się rotować osobami, które jadą na zawody tak, aby każda z nowych osób mogła wybrać sobie dogodny termin i nikt nie został poszkodowany, że nie pojechał na zawody. Udało nam się w taki sposób ułożyć listy wyjazdowe, aby każdy pojechał i zobaczył, czym jest Formula Student i w następnym sezonie mógł wziąć w tym udział już w stu procentach.

To także szansa dla studentów, którzy od października rozpoczną naukę w Politechnice Białostockiej.

– Od razu po zawodach planujemy rekrutację nowych członków do zespołu – podkreśla Bartosz Siłkowski, student Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej. – Jeśli chcecie współtworzyć nasz zespół i właśnie zaczynacie studia w Politechnice Białostockiej – zapraszamy!

Formula Student Poland 2023 zaczynają się 27 sierpnia 2023 roku. Finałowa konkurencja – wyścig główny Endurance odbędzie się 30 sierpnia.

Trzymamy kciuki za naszych studentów! Ich przygotowaniom do kolejnej serii zawodów towarzyszy praca nad projektem nowego bolidu o napędzie hybrydowym, którego premiera planowana jest na rok 2024.

Poprzedni sezon zawodów Formula Student był pomyślny dla drużyny Cerber Motorsport, działającej w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club na Wydziale Mechanicznym. Nasi studenci wzięli udział w 5 seriach zawodów, w tym najbardziej prestiżowych w Niemczech, gdzie uplasowali się na 4. pozycji w klasyfikacji generalnej. Ukończyli też 5 razy z rzędu najdłuższą
i najbardziej wymagającą konkurencję dynamiczną Endurance race, a na zawodach Formula SAE Italy ich bolid zajął 2. miejsce w konkurencji Engineering Design Event.

W skład zespołu Cerber Motorsport wchodzą studenci z Wydziału Mechanicznego, Wydziału Elektrycznego i z Wydziału Informatyki.

Miasto Białystok wspiera wyjazdy studentów na zawody poza granicami Polski.

Jerzy Doroszkiewicz