Ideą konkursu „Wschodzący Innowatorzy” jest rozwiązywanie zadań technicznych od firm i instytucji w regionie przez uczniów szkół ponadpodstawowych.
Firma AquaRD zgłosiła zapotrzebowanie na tester siły sygnału radiowego różnych technologii komórkowych. Zadanie tak dobrze wykonali Mateusz Czarnowicz, Jakub Szerszeń, Wojciech Zakrzewski, uczniowie VI Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Zygmunta Augusta w Białymstoku, że firma zdecydowała o komercjalizacji urządzenia.
– Uczniowie dostali bardzo praktyczne zadanie – wykonanie miernika sygnału GSM – wyjaśnia mgr inż. Andrzej Jankowski, CEO AquaRD. – Urządzenie pomoże w budowie sieci telekomunikacyjnych. Uczniowie zaskoczyli nas kreatywnością i samodzielnością! Komercjalizacja, próba w biznesie, wejścia w dorosłe życie przy wprowadzaniu produktu na rynek jest pewnym elementem rozwoju młodego człowieka.
Młodzi innowatorzy pod opieką Mirosławy Biegluk zbudowali nawet prototyp testera.
– Nasz projekt NPS – nowoczesny pomiar sygnału to urządzenie do pomiaru natężenia sieci komórkowych – wyjaśnia Jakub Szerszeń, uczeń z VI LO w Białymstoku. – Urządzenie pozwala na pomiary wpływające w efekcie na polepszenie łączności. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że firma chce z nami dalej współpracować
Spółka Incepton zaproponowała uczestnikom konkursu opracowanie innowacyjnej platformy edukacyjnej z elementami dziennika elektronicznego. Zadania podjął się zespół uczniów z Technikum Programistycznego INFOTECH pod opieką Katarzyny Janewicz.
– Nasz projekt SkoolApp zastępuje podstawowe formy komunikacji nauczyciel-szkoła- uczeń i nadąża za współczesnością – mówi Mateusz Tarnogórski, student I roku informatyki na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej, współpracownik zwycięskiego zespołu z Technikum Programistycznego INFOTECH. – Aktualnie stosowane aplikacje w pewnym momencie zatrzymały się w rozwoju i nie są przyjazne dla uczniów. W naszej – uczeń wchodzi w aplikację, ustawia sobie timer, który odlicza czas do końca semestru czy końca roku szkolnego, widzi w jakiej sali ma następną lekcję, gdzie jest aktualnie jego nauczyciel. Ma kontakt z nauczycielem, widzi swoje oceny. Chatbot ze sztuczną inteligencją ma dostęp do ocen użytkownika, ale też możliwy jest rozwój bota. Aktualizowanie jego zasobu wiedzy o notatki z kolejnych lekcji. Kiedy bot zobaczy datę sprawdzianu z konkretnych treści – może przygotować potrzebną „pigułkę wiedzy”, a użytkownik lepiej przygotuje się do rzeczywistej klasówki czy testu.
Firmę zadziwiło zaangażowanie uczniów w budowanie aplikacji.
– Zaskoczyło nas, że wśród samych uczniów jest tak silna potrzeba, żeby lepiej organizować informacje edukacyjne związane z pracami domowymi czy wydarzeniami w szkole – przyznaje Karol Przybyszewski, członek zarządu Incepton Sp. z o.o.. – Moim zdaniem jest duży niezagospodarowany obszar, gdzie można wejść na rynek edukacyjny. On potrzebuje innowacji. Edukacja zmienia się, choćby w zakresie sztucznej inteligencji – jest potrzeba, żeby coś takiego zrobić.
Mateusz Tarnogórski od października 2024 roku jest już studentem kierunku informatyka na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej, ale nadal chce rozwijać aplikację SkoolApp.
– Komercjalizacja może być krokiem naprzód – nasza praca dotarła do sufitu – mówi Tarnogórski. – Nie spodziewaliśmy się, że uda się ruszyć dalej. Mam nadzieję, że studiując w Politechnice Białostockiej wykorzystam w pełni możliwości, jakie stwarza uczelnia do własnego rozwoju.
Wcześniej był uczniem Technikum Programistycznego INFOTECH.
– Jako szkoła stawialiśmy od początku bardzo mocno na praktykę, bycie w firmach czy blisko firm – mówi Katarzyna Kaczyńska, dyrektor Technikum Programistycznego INFOTECH. – Dzięki funduszom z Politechnicznej Sieci Via Carpatia uczniowie mają szansę brać udział w ciekawych konkursach. To praktyczny aspekt szkolnej edukacji. Komercjalizowany projekt SkoolApp – dziennika internetowego jest bardzo potrzebny! Posługują się nim wszystkie szkoły a aplikacja naszych uczniów właściwie nie ma konkurencji. Na rynku są dostępne dwa dzienniki, ale i my jako szkoła, i nasi uczniowie dostrzegamy ogromne niedociągnięcia. Stąd ich pomysł na aplikację, która miałaby to, czego obecne dzienniki nie mają.
Obydwa projekty uczniowskie weszły do finału drugiej edycji konkursu „Wschodzący Innowatorzy” realizowanego w ramach Politechnicznej Sieci Via Carpatia. Tester zajął pierwsze miejsce, aplikacja drugie. Każdy z laureatów pierwszego miejsca oraz opiekunka uczniów otrzymali po 2 tys. zł, twórcy aplikacji SkoolApp wraz z opiekunką dostali po 1,5 tys. zł.
– Konkurs „Wschodzący Innowatorzy” to przedsięwzięcie, które łączy uczniów szkół ponadpodstawowych z Podlasia, nauczycieli akademickich Politechniki Białostockiej oraz przedstawicieli regionalnych przedsiębiorstw – wyjaśnia dr hab. inż. Mirosław Świercz, prof. PB, Prorektor ds. Rozwoju Politechniki Białostockiej.
W drugiej edycji konkursu ogłoszonego przez Politechnikę Białostocką przedsiębiorstwa zgłosiły w sumie 21 zadań praktycznych. To konkretne problemy z zakresu logistyki, techniki, technologii, które próbowali rozwiązać młodzi innowatorzy ze szkół ponadpodstawowych.
Politechnika Białostocka przyjmuje zgłoszenia do trzeciej edycji konkursu do 12 grudnia 2024 r. Szczegóły: https://pb.edu.pl/i/3l4p
Konkurs realizowany jest niezależnie przez trzy uczelnie partnerskie z Politechnicznej Sieci Via Carpatia (Politechnikę Białostocką, Politechnikę Lubelską i Politechnikę Rzeszowską) w ramach „Działania 8. BIZNAK – Rozwijanie i wspieranie aktywności komercjalizacyjnej uczniów szkół ponadpodstawowych”.
(jd)