Czy się to udało, będzie można ocenić podczas spotkania upowszechniającego efekty projektu, którego pełna nazwa brzmi: „Holistic approach towards problem-based ICT education based on international cooperation in pandemic conditions”. Prezentacja opracowanych materiałów wraz z ich omówieniem oraz przedstawienie różnych form zaangażowania przemysłu w proces dydaktyczny odbędzie się 22 maja na Wydziale Elektrycznym Politechniki Białostockiej (ul. Wiejska 45 D, p. 007). Początek o godz. 10.15.
Międzynarodowy projekt ICT_EDUPAND należy do jednego z trzech przedsięwzięć Politechniki Białostockiej, które uczelnia zaproponowała w dodatkowym naborze wniosków ogłoszonym w programie Erasmus+, w reakcji na pandemię i zamknięcie szkół. Uczelniane inicjatywy znalazły się w pierwszej piętnastce najwyżej ocenionych! Na ich realizację Politechnika Białostocka pozyskała rekordową sumę 750 tys. euro. Środki te zostały przekazane Politechnice przez Narodową Agencję Programu Erasmus+ w ramach akcji 2, Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji cyfrowej w sektorze szkolnictwa wyższego.
Liderem projektu ICT_EDUPAND jest Wydział Elektryczny Politechniki Białostockiej. Partnerami – uczelnie z Norwegii, Serbii i Bułgarii oraz lokalne przedsiębiorstwa z otoczenia gospodarczego tych instytucji. Całością koordynuje dr inż. Jarosław Makal, prof. PB.
– Projekt zaczęliśmy w czerwcu 2021 roku, a kończymy w maju 2023 roku. Te dwa lata spędziliśmy intensywnie, bo pracy było naprawdę dużo. W projekcie korzystamy z doświadczenia norweskich kolegów, którzy wprowadzili u siebie innowacyjny program nauczania oparty na metodzie problemowej. I choć metoda znana jest od 40 lat – są nawet uczelnie w Holandii i Danii, które kształcą studentów wyłącznie w oparciu o tę metodę – w ogromnej większości uczelni wyższych preferowana jest tradycyjny sposób kształcenia. I tak norwescy partnerzy uczyli nas stosowania metody Problem Based Learning (PBL), a my dostosowaliśmy ją do wybranych przedmiotów technicznych; na razie tylko dwóch: Teorii obwodów i Internetu rzeczy – wyjaśnia dr inż. Jarosław Makal, prof. PB, koordynator projektu ICT_EDUPAND i wykładowca na Wydziale Elektrycznym Politechniki Białostockiej.
W metodzie Problem Based Learning (PBL) tradycyjny sposób nauczania, oparty na słuchaniu wykładów i wykonywaniu ćwiczeń, zmienia się na bardziej angażującą studentów pracę w małych grupach. To znacznie bardziej motywuje studenta do pracy podczas zajęć. Studenci zdobywają kompetencje i kwalifikacje samodzielnie rozwiązując postawiony przed nimi problem.
Podczas kolejnych etapów realizacji projektu ICT_EDUPAND międzynarodowy zespół dydaktyków dyskutował najpierw, jakie materiały edukacyjne i w jakiej formie dają najlepsze rezultaty w warunkach pandemii. Następnie opracował sposoby organizowania ćwiczeń rachunkowych oraz metody obiektywnego oceniania wiedzy i umiejętności studentów. Powstał też wspólnie zredagowany zbiór najlepszych projektów laboratoryjnych studentów, który został poprzedzony opisem warunków pracy w poszczególnych laboratoriach.
W ciągu dwóch lat realizacji projektu przeprowadzono kilkanaście warsztatów szkoleniowych dla nauczycieli, stworzono wiele oryginalnych cyfrowych materiałów dydaktycznych, wprowadzono metodę projektową w nauczaniu wybranych przedmiotów, opracowano multimedialny zbiór praktycznych zadań z podstaw elektrotechniki i elektroniki oraz pięć cyfrowych publikacji książkowych.
Z efektów tej pracy jako pierwsi skorzystali studenci Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej. Chodziło przede wszystkim wprowadzenie opracowanej metody na wybranych zajęciach na kierunku elektrotechnika (studia inżynierskie I stopnia). W zajęciach wzięło udział 24 studentów kierunku praktycznego i 40 ogólnoakademickiego.
Projekt „Holistyczne podejście do problemowej edukacji ICT opartej na współpracy międzynarodowej w warunkach pandemii” (Erasmus+ 2020-1-PL01-KA226-HE-096196) / Holistic approach towards problem-based ICT education based on international cooperation in pandemic conditions zrealizowały:
- Wydział Elektryczny Politechniki Białostockiej (w roli koordynatora)
- Norweski Uniwersytet Nauki i Technologii w Trondheim / Norwegian University of Science and Technology (Norwegia)
- Uniwersytet im. Angeła Kynczewa w Ruse / University of Ruse „Angel Kanchev” (Bułgaria)
- Uniwersytet w Niszu / University of Nis (Serbia)
Nowością w projekcie jest zastosowanie podejścia holistycznego, które obejmuje zestaw takich działań jak:
- metodologia nauczania stosowana po raz pierwszy już na I semestrze studiów technicznych,
- modyfikacja programów kursów uwzględniająca korelację treści matematycznych z przedmiotami zawodowymi,
- edycja materiałów cyfrowych (podręczniki, raporty, zadania, ćwiczenia, testy itp.),
- opracowanie podręczników i szkolenia nauczycieli akademickich w celu zaangażowania ich w nowy sposób nauczania.
Czas trwania projektu: 24 miesiące (01.06.2021-31.05.2023)
Całkowita wartość budżetu projektu: 234.700,00 EUR (ponad 1 mln złotych)
Strona internetowa projektu: ictedupand.pb.edu.pl
(mr)